۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵

مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت

(Adalet Savunma Stratejik Araştırma Merkezi (ASSAM
مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت

در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ "مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت" فعالیت خود را با ریاست سرتیپ ت. عدنان تانری وردی که جزء ۷ موسس "انجمن مدافعان عدالت" در سال ۲۰۰۰ بود، آغاز به کار کرد.

در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ "مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت" Adalet Savunma Stratejik Araştırma Merkezi (ASSAM) فعالیت خود را با ریاست سرتیپ ت. عدنان تانری وردی  Em.Tuğg.Adnan TANRIVERDİ که جزء ۷ موسس "انجمن مدافعان عدالت" ASDER  (Adalet Savunma Derneği)  در سال ۲۰۰۰ بود، آغاز به کار کرد.  اعضای مشترک دو موسسه جز کارمندان نیروی مسلح ترکیه بودند که به دلیل واکنش با تصمیمات شورای عالی نظامی YAŞ (Yüksek Askeri Şura) بازنشسته شدند.

هدف ASSAM تسلط عدالت در جهان میباشد که معتقد است این امر تنها با ظهور کشورهای اسلامی به عنوان ابرقدرت جهانی امکان پذیر میباشد. گام اول دستیابی به این هدف را از طریق انجام مطالعات فکری و استراتژیک و ارزیابی تهدیدات داخلی و خارجی و تعیین اصول برنامه های امنیتی داخلی و خارجی کشورهای مسلمان نشین می داند.گام دوم را بالاتر از استاندارد جهانی قرار گرفتن کشورهای اسلامی با استفاده از فناوری عصر، ترویج تولید، حدف بهره، مبادله کالا و خدمات ، محافظت از سرمایه کار-مصرف کننده، ارائه توزیع عادلانه درآمد، استقرار سیستم اقتصادی و داشتن گردش مالی مستقل میداند.

دورنمای کانون مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت  ASSAM)) در میان کشورهای اسلامی :

· ایجاد اتحادیه گمرکی

· بازار مشترک

· ارز مشترک (ASRIKA دینار)

· مناطق تجاری مشترک

· صندوق مشترک

· خطوط تولید مشترک

· ایجاد تعاونی و سیستم های همکاری بین کشورهای اسلامی در بخش های معدن ، انرژی ، کشاورزی ، حمل و نقل و ارتباط از راه دور و مواد غذایی.

عناوین کنگره های اتحادیه بین المللی اسلامی ASSAM که برای سالهای آینده پیش بینی شده عبارتند از:

۱. تعیین قانون ارقام و ارگان های مدیریتی برای اتحادیه اسلامی (۲۰۱۷) ،

۲. تعیین اصول و رویه های همکاری اقتصادی برای اتحادیه اسلامی (۲۰۱۸) ،

۳. تعیین اصول و رویه های همکاری صنایع دفاعی برای اتحادیه اسلامی (۲۰۱۹) ،

۴. تعیین اصول و رویه های سیستم دفاعی مشترک برای اتحادیه اسلامی (۲۰۲۰) ،

۵. تعیین اصول و رویه های سیاست خارجی مشترک برای اتحادیه اسلامی (۲۰۲۱) ،

۶. تعیین اصول و رویه های سیستم عدالت مشترک برای اتحادیه اسلامی (۲۰۲۲) ،

۷. تعیین اصول و رویه های کمک و امنیت مشترک برای اتحادیه اسلامی (۲۰۲۳).

که سه کنگره اول در سالهای مورد نظر به اجرا در آمده است.

کنگره اول ۲۰۱۷ :

این کانون طی شمای تعیین شده در ۲۴ کاسم ۲۰۱۷ با مشارکت دانشگاه اوسکودار استانبول و انجمن غیردولتی جامعه اسلامی (İDSB) اولین کنگره خود را با حضور نمایندگان ۲۷ کشور مسلمان نشین جهان -که ایران در بین آنها جای نداشت – و ۱۰۹ سازمان غیردولتی برگزار نمود. در این کنگره پیام رئیس جمهور آقای رجب طیب اردوغان توسط نماینده مجلس استانبول آقای متین کولونک خوانده شد. اردوغان در این پیام معتقد بود جغرافیای اسلام در طول زمان همیشه دستخوش بازی امپرالیسم بوده است که با این وجود بی تاثیر بوده است .

هدف کنگره ۲۰۱۷:

تعیین مشکلات فعلی در سیاست جهانی ، به ویژه در جغرافیای کشورهای اسلامی و ارائه راه حل هایی به تصمیم گیرندگان.

مصوبات کنگره:

ضرورت تأسیس "مجلس کشورهای اسلامی" و شورای وزیران در هر کشور اسلامی با عنوان "وزارت اتحاد اسلامی"

تصویب "اعلامیه کنفدراسیون کشورهای اسلامی "  بدین قرار که از ۲۹ کشور مشارکت کننده ۷۰ عضو از کشور ترکیه و ۱۰۹ عضو از بقیه کشورها انتخاب گردد.

علاوه بر این ، پیش نویس قانون اساسی با در نظر گرفتن مفاد مندرج در اعلامیه ها برای کنفدراسیون کشورهای اسلامی تهیه شده است.

کنگره دوم ۲۰۱۸:

کنگره دوم نیز در استانبول و در محل مرکز ASSAM  با حضور ۲۹ کشور در تاریخ ۱الی ۳ نوامبر ۲۰۱۸ تحت عنوان "اقتصاد اسلامی و سیستم های اقتصادی مشترک" برگزار گردید که علاوه بر همکاری دانشگاه اوسکودار استانبول و انجمن غیردولتی جامعه اسلامی (İDSB)، اتحادیه بین المللی محققان مسلمان (IUMS) نیز مشارکت نمود.

در این کنگره ارزش ژئوپولیتیک جغرافیائی اسلامی با در نظر گرفتن وجود راه های حمل و نقل دریایی، هوایی جهان و همچنین دارا بودن ۵۵.۵ درصد از ذخایر نفت جهان، ۴۵.۶ درصد از تولید آن ، ۶۴.۱ درصد از ذخایر گاز طبیعی ، ۳۳ درصد از تولید گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بیان شد جغرافیای اسلامی این پتانسیل را دارد که با ترکیب موقعیت ژئوپلیتیکی ، ارزشهای مشترک تمدن و انباشت تاریخی با فرصتها ، تلاشها و اهداف ، ابرقدرت آینده شود.

هدف این کنگره؛

در راه رسیدن به اتحادیه اسلامی ، با توجه به مفاد هدایت زندگی اقتصادی در فقه اسلامی ، تعیین موضوعات برای تعیین و توسعه فرصت های همکاری اقتصادی در بین کشورهای اسلامی است. موضوعاتی که در رسیدن به  "ضوابط تعیین قدرت اقتصادی" مورد بررسی قرار گرفت :

۱.  اقتصاد اسلامی

۲. پتانسیل های اقتصادی و ویژگی های ساختاری کشورهای اسلامی

۳. همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی

۴. حجم تجارت و پتانسیل تجارت در بین کشورهای اسلامی

۵. مشکلات اساسی اقتصادی در کشورهای اسلامی

۶. افزایش همکاری بین کشورهای اسلامی

۷. همکاری در بخش مالی

کنگره سوم ۲۰۱۹ :

کنگره سوم در شهر استانبول در محل مرکز (ASSAM) ، با همکاری انجمن مدافعان دادگستری(ASDER)  و دانشگاه اوسکودار استانبول با عنوان "روشهای همکاری صنعت دفاعی و اصول اولیه اتحادیه اسلامی" در تاریخ ۱۹-۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ برگزار گردید.

هدف کنگره :

تعیین رویه ها و اصول همکاری صنایع دفاعی برای اتحادیه اسلامی با موضوع اصلی "تولید صنعت دفاع مشترک ASRIKA" بررسی شد.

با توجه به اینکه در قاره آسیا و آفریقا تراکم کشورهای مسلمان بیشترین تعداد را دارست (در آسیا ۲۸ کشور، در آفریقا ۲۸ کشور، در اورپا ۴ کشور و در قاره آمریکا ۲ کشور )، مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت ASSAM با اعتقاد به همانندسازی معاهده های ناتو، اوراسیا ... و به منظور استقلال کشورهای اسلامی پیمان جدید میان کشورهای آسیا و آفریقا را به نام آسریکا                   ASIA-AFRIKA = ASRIKA نامگذاری نموده است.

موضوعات ارائه شده توسط دانشگاهیان که در سومین کنگره بین المللی اتحادیه اسلامی ASSAM شرکت نمودند، تحت عناوین زیر مورد بررسی قرار گرفت:

۱) رویه ها و اصول ایجاد مرکز استاندارد استاندارد نظامی کشورهای اسلامی

۲) طبقه بندی صنعت و صنایع تولیدی ، مکان صنایع دفاعی در صنعت تولید و استانداردهای بین المللی ،

۳) تعیین استراتژی و چارچوب صنعت دفاعی برای ایجاد همکاری بین کشورهای اسلامی

۴) پایه علمی صنعت دفاعی ، جایگاه صنعت دفاعی در دبیرستان های حرفه ای و دانشگاه ها ، لزوم آموزش آموزش دفاعی به سمت تولید ،

۵) ایجاد تفکیک اصلی خودروهای جنگی مورد استفاده در نیروهای مسلح کشورهای اسلامی ،

۶) ارزیابی ساختار صنعت دفاعی ، تولید (مخزن - هواپیما - کشتی - موشک - موشک بالستیک - سیستم دفاع هوایی) ، واردات ، صادرات ، ظرفیت های نیروی انسانی (جداگانه برای هر کشور) کشورهای اسلامی ،

۷) تعیین اصول و رویه های ایجاد سیستم ایجاد بانک اطلاعاتی برای انواع ، کمیت ها و استانداردهای محصولات صنایع دفاعی مورد استفاده و تولید کشورهای اسلامی و بازکردن آنها برای استفاده مشترک ،

۸) همکاری در صنعت دفاعی و ایجاد یک مدل سیستم تولید مشترک ، با فرصت ها و قابلیت های تولید محصولات صنایع دفاعی مشترک ،

۹) تولید و قابلیت های محصولات صنعت دفاعی از قدرت های جهانی ، سطح فن آوری ، سیستم های تولید و کنترل مشترک ، ظرفیت های تحقیق و توسعه ،

۱۰) امنیت سایبری و کشورهای انتقال سیستم کوانتومی به قدرتهای جهانی رسیده است

۱۱) تعیین امکانات و قابلیت های امنیت سایبری کشورهای اسلامی و ایجاد سیستم های امنیتی مشترک تحقیق و توسعه و سیبر ،

۱۲) امکانات و قابلیت های کشورهای اسلامی در ارتباط با سیستم های جنگ الکترونیکی و راداری ،

۱۳) امکانات و قابلیت های شرکت های نظامی ویژه که در بخش خدمات صنعت دفاعی فعالیت می کنند ،

۱۴) اکتشاف امکان توسعه سیستم ها و مدل های تولید با ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک برای جغرافیای اسلامی ،

۱۵) تعیین قانون ارائه سیستم کنترل اعمال شده در عرصه ملی و بین المللی برای تولید و گردش محصولات صنایع دفاعی. 

ملاحظات :

۱) این موسسه و موسسه های پیوسته ی آن در طول سال به جز کنگره های بین المللی، کنفرانس و پنل های محدودتری در سطح داخلی برگزار می نماید که طبق آمار موجود در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ چهل و شش پنل و کنفرانس برگزار نموده است.

۲) رئیس این اتحادیه، آقای عدنان تانری وردی است. سرتیپ عدنان تانری وردی متولد ۱۹۴۴ توابع شهر قونیه میباشد. وی  پس از بازنشستگی از سال ۲۰۰۴ به مدت ۵ سال رئیس انجمن مدافعان عدالت  (ASDER  ) بود. با آغاز به کار اتحادیه مشاوره و آموزش نظامی (SADAT ) در سال  ۲۰۱۲ تانری وردی به ریاست این اتحادیه انتخاب گردید.  وی در سال ۲۰۱۳ نیز همزمان با سمت رئیس افتخاری ASDER  و مشاور نظامی SADAT، کانون مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت  (ASSAM) را تاسیس و به عنوان رئیس کانون انتخاب گردید. وی متخصص مشاوره در مورد سازماندهی و استفاده استراتژیک از نیروهای مسلح کشورهای مسلمان، آموزش نظامی در تمامی سطوح، تهیه ، تعمیر و نگهداری اسلحه و وسایل نقلیه نظامی میباشد.

۳) در آخرین کنگره بین المللی آسام ASSAM آقای سرتیپ عدنان تانری وردی در سخنران خود با اشاره به اینکه سوال می شود اتحاد اسلامی چه زمانی رخ خواهد داد پاسخ داد: زمانی که حضرت مهدی(ع) بیایند این اتفاق خواهد افتاد و ما برای ظهور ایشان می بایست زمینه را فراهم سازیم.  وی پس از انتشار سخنانش در کشور و واکنش های متفاوتی که گروه های مختلف اسلامی و احزاب نسبت به آن نشان دادند مجبور شد طی توضیحاتی سخنان خود را نقل قول از معتقدین به ظهور حضرت مهدی (عج) اعلام نماید. این موضوع باعث واکنش های مختلفی از سوی رهبران احزاب و شخصیت های مذهبی در ترکیه شد که در ادامه با وجود فشارهای سیاسی مجبور به استعفا از مقام مشاور ارشد نظامی ریاست جمهوری شد که از طرف رئیس جمهور رجب طیب اردوغان مورد قبول قرار گرفت.

۴) آقای علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز که در افتتاحیه این کنگره حضور داشت در سخنرانی خود با اشاره به اینکه همکاری دفاعی بین مسلمانان یکی از مهمترین موضوعات برای بقای جغرافیای اسلامی است گفت: "به همین منظور ، مسلمانان در درجه اول انجمن های فکری و سیاسی خود را می بایست تأسیس کنند و این امر را به یک سیستم بین المللی تبدیل کرده و ارگان های اجرایی را در همه ابعاد خود تشکیل دهند. تأسیس سازمانهای دفاعی به یک ضرورت اساسی و غیرقابل انکار تبدیل شده است و همه دنیا خیلی خوب می دانند وقتی جغرافیای اسلامی امکانات خود را متحد کند، بزرگترین قدرت جهان را ایجاد خواهد کرد. دنیای قدرتمند و غنی اسلامی نیز صلح و امنیت همه بشریت را تضمین خواهد کرد در نتیجه مسلمانان باید همکاری جدی را در زمینه دفاعی انجام دهند.

۵) با توجه به جریانات مهم اسلامی که در ترکیه جریان دارد این روزها در ابعاد گسترده تری حتی در مقامات رسمی ترکیه نیز دیده می شود. به نظر می رسد اعتقاد به ایجاد دولت بزرگ اسلامی عثمانی به صورت غیر رسمی در حال گسترش می باشد و با ایجاد چنین انجمن ها و موسسه هایی تلاش برای ساختن اتحادیه اسلامی با مرکزیت استانبول به صورت مکانیزم برنامه ریزی شده علمی در حال شکل گیری و ایجاد اثرات قوی تر و سازنده تری می باشد.

۶) در این موسسه که از نظامیان برجسته و بازنشسته کمیته نظامی ترکیه تشکیل شده است و با نام اتحادیه کشورهای اسلامی  نیز از آن یاد می شود  ، نامی از کشور ایران نیست که دلیل آن شیعه بودن مسلمان کشور ایران می باشد.

۷) ضمنا این موسسه در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ دوازدهمین شماره مجله بین المللی مرجع آسام که فقط بین اعضای آن توزیع میگردد را منتشر نموده است.

تهیه و تنظیم : مسعود حقیقت

منبع : پایگاه خبری مرکز پژوهشهای استراتژیک مدافعان عدالت 

کد خبر 4985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =